World Solar Challenge 2017

Op dit moment vindt de Bridgestone World Solar Challenge weer plaats in Australië. Het Solar Team Twente, waar 3T Middle-Red sponsor van is, doet ook weer mee. In het verleden hebben we vooral meegewerkt aan het Battery Management Systeem (BMS) van het Solar Team Twente. Dit jaar hebben we aan een tweetal zaken meegewerkt voor de Red Shift: de nieuwe generatie MCU (Motor Control Unit) en een  data acquisitie systeem voor het bemeten van de mechanica van de auto.

Motor Control Unit

Jan Lenssen (Electrical Engineering) van het Solar Team Twente heeft een aantal maanden bij 3T doorgebracht om samen met onze engineers een nieuwe MCU te ontwikkelen op basis van Gallium Nitride technologie die 3T heeft toegepast in de PEPPER. Helaas is het nog te vroeg om deze nieuwe MCU toe te passen in de auto van 2017 maar hij zal zeker zijn opwachting gaan maken in de toekomstige auto’s van het Solar Team Twente. Meer informatie is te vinden op:  http://www.solarteam.nl/high-tech-in-the-outback-nieuwe-motor-controller-unit-mcu/

Data Acquisitie Systeem

De DataLogger in actie tijdens rijtesten met de mock-up op vliegveld Twente.

Eind vorig jaar kwamen Aart Stuurman (Data Acquisitie) en Rémon Kalter (Mechanical Engineering) bij 3T met de vraag of we hen konden helpen bij het uitlezen van sensoren voor het bemeten van de mechanica van de auto. Na een traject van rapid prototyping is uiteindelijk met een Arduino Due platform en twee 8-kanaals ADC evaluatie boards een 16-kanaals AD-kaart datalogger gerealiseerd die specifiek op de eisen van het Solar Team was afgestemd.

Specifieke eisen waren: synchronisatie met de X-sens versnellingsopnemer, 16 kanaals simultaan sampling op 2kHz voor rekstrookjes, eenvoudig in het gebruik en geschikt voor mobiel meten dus compact en degelijk.

Aart Stuurman gaat in zijn blog meer in op het gebruik van het door 3T ontwikkelde data acquisitie systeem: http://www.solarteam.nl/week-data-acquisist-aart-stuurman/